Mitől lesz egy weboldal sikeres?
Egy weboldal sok mindenre használható. Használhatod a márkád népszerűsítésére, gyűjthetsz feliratkozókat, követőket, de akár közvetlenül értékesíthetsz is a segítségével termékeket, szolgáltatásokat.
Ebben a cikkben átnézzük, hogy milyen csillagoknak kell összeállniuk ahhoz, hogy a Te honlapod legyen a következő sikersztori. Szerencsére e csillagok állását nagyban tudod befolyásolni Te magad is.
Szerezz látogatókat
A legszebb, legjobban felépített, legnagyszerűbb tartalmú weboldal sem ér fabatkát sem, ha senki sem látogatja.
A McDonald’s éttermekről köztudott, hogy nagyon jól működik az üzleti modelljük, évtizedek alatt tökéletesre fejlesztették az eladási technikájukat. De mit gondolsz, vajon akkor is ekkora biznisz lenne, ha egy lakatlan mongol sivatag kellős közepére helyeznénk az egyik üzletüket? Valószínűleg nem, mert maximum évente pár tevepásztor járna el arrafelé…
Ugyanez érvényes az online világban a honlapodra. Lehet bármilyen remekül elkészítve, ha nincs látogatója, akkor szinte garantált a kudarc.
Hogyan szerezhetünk látogatókat a weboldalunkra?
Erre több módszer is van:
- Keresőoptimalizálás (SEO): egyrészt az oldalunk tartalmát olyannak alkotjuk meg, hogy a keresőprogramok (pl. Google Search) azt hasznosnak ítéljék meg, másrészt minél több értékes linket (hivatkozást) szerzünk, amelyek más honlapokról a mi oldalunkra mutatnak. Ennek hatására előrébb kerülünk a találati listákban – és minél előrébb vagyunk, annál több látogatóra számíthatunk.
- Fizetett hirdetések: arra is van lehetőségünk, hogy fizessünk azért, hogy más honlapokon (akár a Google keresőben is) megjelenjen a kattintható hirdetésünk. Ezekre klikkelve a látogató átjut a honlapunkra, így ezzel a módszerrel viszonylag gyorsan juthatunk látogatókhoz, még kezdő weboldal esetén is. A módszer hátránya, hogy miután lejárt a hirdetésünk, az innen érkező látogatók is eltűnnek.
- Közösségi média: nagyszerű módja a látogatószerzésnek, ha a cikkeinket, oldalainkat megosztogatjuk a közösségi médiában. Akár saját közösségi oldalainkon, akár mások csoportjaiban, oldalain – amennyiben kaptunk erre engedélyt tőlük. A hátránya ennek a módszernek az előző kettőhöz képest, hogy aktív jelenlétet igényel: ugyanis egy megosztásnak általában csak 1-2 napos hatása van a látogatottságunkra.
- Partneri együttműködések: például megkérhetünk másokat, hogy osszák meg az oldalunkat a saját hírlevél-listájukon vagy közösségi csatornáikon némi szívességért vagy ellenszolgáltatásért cserébe.
Ezek mellett léteznek más módszerek (pl. offline, QR kód, egyéb linkek, stb.) is a látogatottság növelésére, de az előbbieket tartom a legfontosabbnak.
Konvertáld a látogatóidat érdeklődővé vagy vevővé
A következő állomás a sikeres weboldal felé az, hogy az képes legyen a megszerzett látogatókból kiváltani a kívánt reakciót. Mielőtt beleugranánk a módszerekbe, nézzük meg, hogy mi is legyen ez a „kívánt reakció”.
Mi a weboldalad célja?
Első körben el kell döntened, hogy milyen szerepet szánsz a weboldaladnak a marketing gépezetedben. Vannak vállalkozások, amelyek a teljes marketing folyamatukat online végzik, de vannak olyanok is, akiknél mindössze néhány lépés történik a weboldalon, a többi pedig például személyesen vagy telefonon folytatódik tovább.
A weboldalad célja akkor van jól meghatározva, ha annak a teljesítése a látogató feladata és egyértelműen tudod mérni, hogy az teljesült-e.
Például egy fodrászüzlet weboldalának lehet az a célja, hogy a látogató foglaljon időpontot a honlapon található naptár-modul segítségével. Ez egy tökéletesen mérhető cél, hiszen az adatbázis-bejegyzésekből meg tudod állapítani, mikor és milyen mennyiségben teljesült
Ne engedd el a kezüket
Ha már egyszer sikerült egy látogatót egy magasabb szintre (pl. érdeklődő vagy vevő) konvertálnod, ne engedd el a kezét. Lehetőleg ne kelljen nekik még egyszer végigjárniuk a szamárlétrát.
Ehhez a legjobb módszer, ha adatbázist építesz belőlük – azokból a látogatóidból, akik jelezték, hogy komolyabban érdeklődnek a kínálatod iránt. Ezt az adatbázist felépítheted többfajta eszközzel is, pl.:
- Email címlista
- Facebook csoport
- Regisztráció a honlapon
- Online Fórum
- stb.
Például a fentebb említett fodrászüzlet megteheti azt, hogy akik már egyszer foglaltak időpontot a naptár-moduljuk segítségével, azoktól elkéri az email címüket, így havonta küldhet nekik emlékeztetőt, hogy itt az ideje újra hajat vágatni. Ezzel sokkal biztosabban fel tudják tölteni a naptárukat, mintha mindig új ügyfeleket kellene szerezni.
Optimalizáld a konverziót
Tegyük fel, már vannak látogatóid és ezek közül már vannak rendszeresen akiket sikerül vevővé vagy érdeklődővé konvertálnod. Azonban ez gyakran csak egy általános sikernek tekinthető, amit egy átlagos honlappal is el lehet érni.
Ahhoz, hogy kiemelkedő eredményeket érjünk el, meg kell találnunk azokat a nüanszokat, amelyekkel a weboldalunkat hatékonyabbá és eredményesebbé tehetjük. Ennek pedig az a módja, hogy folyamatosan kísérletezzünk, hogyan befolyásolja az eredményeket, ha megváltoztatunk az oldalon ezt vagy azt.
A/B Teszt
A konverzió optimalizálás egy remek eszköze az A/B Teszt. Arról szól, hogy ha van egy ötleted, hogy hogyan lenne eredményesebb a honlapod, akkor nem csak egyszerűen megváltoztatsz rajta ezt-azt, hanem le is teszteled milyen hatással van az eredményekre.
Ez úgy működik, hogy a felhasználók egy részének csak az új, egy másik részének pedig csak a régi verziót mutatod egy bizonyos ideig. És közben méred, melyik konvertálja jobban a látogatóidat. Ha az új verzió, akkor egy idő után ezt a variánst mutatod minden látogatónak. Ha a régi, akkor egyszerűen visszatérsz hozzá – anélkül, hogy végleg kicserélted volna egy rosszabbul működő új verzióra.
Vigyázat! A/B tesztet csak kellően nagy látogatottság mellett érdemes csinálni, mert kevés adatnál fals eredményeket kaphatunk.
Tedd ezt folyamatosan
Az optimalizálásra ne úgy gondolj, mint egy egyszeri eseményre. Folyamatosan kutass a lehetőségek után, hogyan teheted hatékonyabbá az oldalad. Így a kezdeti állapothoz képest akár többszörös bevételt is termelhet a honlapod. Sok sikert kívánok!