
Tiptronic váltó hibái és javítása
A Tiptronic váltó egy modern, rendkívül népszerű automatikus sebességváltó-típus, amelyet elsősorban a Volkswagen-csoport autóiban alkalmaznak, de mára más gyártók is átvették a technológiát. Ez a váltótípus ötvözi az automata váltók kényelmét a manuális váltók rugalmasságával, lehetővé téve a sofőrök számára, hogy igény szerint váltsanak automata és manuális üzemmód között.
Ebben a cikkben mélyrehatóan foglalkozunk a Tiptronic váltók leggyakoribb meghibásodásaival, részletesen bemutatjuk azokat a figyelmeztető jeleket, amelyek segítenek időben felismerni a potenciális problémákat, és praktikus tanácsokat adunk a javítás és megelőzés terén. Célunk, hogy a gépjárműtulajdonosok átfogó képet kapjanak erről a bonyolult, de rendkívül hasznos technológiáról, és képesek legyenek minél hosszabb ideig megőrizni váltójuk kifogástalan működését.
Mi az Tiptronic váltó?
A Tiptronic sebességváltó a nevét két szó összeolvasztásából kapta, melyből az első szó a „tip”, mely billentést jelent, míg a második szó a „tronic”, mely az angol „electronic” szóból következik, ez elektronikust jelent.
Ez a szó tulajdonképpen egy speciális funkciót takar, amely lehetővé teszi, hogy az automataváltós autó vezetője az autót manuális sebességváltóval is kezelhesse.
Az automata sebességváltót lehet ugyanúgy kezelni manuálisan, mint a manuális sebességváltót, azaz a sebességfokozatok egymást követően kapcsolhatók.
A legtöbb Tiptronic sebességváltó rendelkezik egy beépített védelmi funkcióval, amely védi a motort és a sebességváltót a károsodástól. Amikor a gépjármű elér egy túl magas fordulatszámot, amely már káros vagy az autót vezető személy már hosszabb ideje nem használta a sebességváltót, miközben az autó sebessége változott, akkor az autó rendszere automatikusan visszavált automata vezérlésre.
Tiptronic váltó hibái és javítása
A Triptonic sebességváltó kifejezetten drága, ebből kifolyólag a javítási költségek is igen magasak. A magas javítási árak részben a sebességváltó komplex szerkezetével, részben a kopásálló anyagok használatával magyarázható.

A leggyakoribb jelek, amelyek arra utalnak, hogy a tiptronic váltóval valamilyen baj van
- váltási problémák
- a sebességváltó rezeg, remeg
- furcsa hangok
- késleltetett váltás
- a sebességváltó túlmelegedése
A leggyakoribb tiptronic váltó hibák, melyeket javítani szoktak
- hidraulikus szeleptömb javítás
- hidrodinamikus tengelykapcsoló tisztítása, javítás
- fékek javítása, cseréje, beállítása
- kuplungok javítása, cseréje, beállítása
- olajszínt ellenőrzése, feltöltése
- meghibásodott vezérlőelektronika javítása
- mágnesszelep javítása
Hibák leírása és megoldásai
Váltási problémák
A tipronic sebességváltó egyik leggyakrabban jellemző problémája a váltáskor szokott előjönni. Némely esetben a váltó képes túlgyorsan váltani egyes sebességi fokozatból kettesbe, illetve hármasból négyesbe is szabálytalanul. Ezeket a problémákat általában szoftverfrissítésekkel vagy átprogramozással leget megoldani.
Sebességváltó rezeg, remeg
A sebességváltó rezgését, remegését is az egyik leggyakoribb problémaként szokták emlegetni Triptonic váltók esetében. Ilyenkor váltáskor csengő hangot hallhatunk vagy az is előfordulhat, hogy a jármű nehezen tud átváltani egyes fokozatból. Ezt a problémát a hibás nyomatékváltó okozhatja. A probléma megoldásához a kocsit ellenőriztetni és szükség esetén javíttatni kell.
Furcsa hangok
Az olyan furcsa zajok, mint a zümmögés vagy csörömpölés a jármű alatt, jelezhetik, hogy problémái vannak a tiptornic sebességváltónak. Ez az automata sebességváltó folyadékkal kapcsolatos hibákra utalhat. Idővel a folyadék védő hatása gyengül vagy végleg elvész, így már nem tudja megakadályozni a súrlódást, mely a furcsa hangokat eredményezi az autó alól. A probléma elhárításához mindenképp keressünk fel egy szerelőt, illetve az ilyen problémák megelőzhetők az autógyártók által javasolt folyadékcsere időintervallumok betartásával.
Késleltetett váltás
A késleltetett váltás akkor fordul elő, amikor késleltetés van a sebességfokozat kiválasztása és az autó mozgása között. Ezt általában az elégtelen folyadéknyomás, a kuplungcsomagok csúszása vagy a hibás nyomószivattyú is okozhatja.
Sebességváltó túlmelegedése
A sebességváltó túlmelegszik, ha a folyadékszint túl magas vagy túl alacsony, de akkor is előfordulhat, ha valami olyat vontatunk, amelynek a tömege meghaladja a sebességváltó kapacitását.
További hibakódok jelentése pedig itt olvasható.
Tiptronic váltó hibák javításának ára
Bár konkrét árat nagyon nehéz mondani, mert minden egyes hiba javítása más és más összegbe kerül, de azt mondhatjuk, hogy ha magával a tiptronic váltóval van baj (azaz nem folyadékot kell cserélni), akkor nagyon mélyen zsebbe kell nyúlnunk. Nem csak a hibától, de az országban való elhelyezkedést is függ, hogy mennyiért találunk szerelőt, aki elvégzi a javítást. Ha mindenképpen írnunk kell egy összeget, akkor azt tudjuk mondani, hogy 150 ezer forint alatt szinte lehetetlen megúszni még ha bontott alkatrészről van szó akkor is.