Tiptronic váltó hibái és javítása
Ebben a cikkben bemutatjuk a Tiptronic váltó leggyakoribb hibáit, a jeleket, amelyek segítenek előrejelezni, hogy a váltónkkal valamilyen baj lesz, illetve adunk pár tippet a javításra vonatkozólag is.
Mi az Tiptronic váltó?
A Tiptronic sebességváltó a nevét két szó összeolvasztásából kapta, melyből az első szó a „tip”, mely billentést jelent, míg a második szó a „tronic”, mely az angol „electronic” szóból következik, ez elektronikust jelent.
Ez a szó tulajdonképpen egy speciális funkciót takar, amely lehetővé teszi, hogy az automataváltós autó vezetője az autót manuális sebességváltóval is kezelhesse.
Az automata sebességváltót lehet ugyanúgy kezelni manuálisan, mint a manuális sebességváltót, azaz a sebességfokozatok egymást követően kapcsolhatók.
A legtöbb Tiptronic sebességváltó rendelkezik egy beépített védelmi funkcióval, amely védi a motort és a sebességváltót a károsodástól. Amikor a gépjármű elér egy túl magas fordulatszámot, amely már káros vagy az autót vezető személy már hosszabb ideje nem használta a sebességváltót, miközben az autó sebessége változott, akkor az autó rendszere automatikusan visszavált automata vezérlésre.
Tiptronic váltó hibái és javítása
A Triptonic sebességváltó kifejezetten drága, ebből kifolyólag a javítási költségek is igen magasak. A magas javítási árak részben a sebességváltó komplex szerkezetével, részben a kopásálló anyagok használatával magyarázható.
A leggyakoribb jelek, amelyek arra utalnak, hogy a tiptronic váltóval valamilyen baj van
- váltási problémák
- a sebességváltó rezeg, remeg
- furcsa hangok
- késleltetett váltás
- a sebességváltó túlmelegedése
A leggyakoribb tiptronic váltó hibák, melyeket javítani szoktak
- hidraulikus szeleptömb javítás
- hidrodinamikus tengelykapcsoló tisztítása, javítás
- fékek javítása, cseréje, beállítása
- kuplungok javítása, cseréje, beállítása
- olajszínt ellenőrzése, feltöltése
- meghibásodott vezérlőelektronika javítása
- mágnesszelep javítása
Hibák leírása és megoldásai
Váltási problémák
A tipronic sebességváltó egyik leggyakrabban jellemző problémája a váltáskor szokott előjönni. Némely esetben a váltó képes túlgyorsan váltani egyes sebességi fokozatból kettesbe, illetve hármasból négyesbe is szabálytalanul. Ezeket a problémákat általában szoftverfrissítésekkel vagy átprogramozással leget megoldani.
Sebességváltó rezeg, remeg
A sebességváltó rezgését, remegését is az egyik leggyakoribb problémaként szokták emlegetni Triptonic váltók esetében. Ilyenkor váltáskor csengő hangot hallhatunk vagy az is előfordulhat, hogy a jármű nehezen tud átváltani egyes fokozatból. Ezt a problémát a hibás nyomatékváltó okozhatja. A probléma megoldásához a kocsit ellenőriztetni és szükség esetén javíttatni kell.
Furcsa hangok
Az olyan furcsa zajok, mint a zümmögés vagy csörömpölés a jármű alatt, jelezhetik, hogy problémái vannak a tiptornic sebességváltónak. Ez az automata sebességváltó folyadékkal kapcsolatos hibákra utalhat. Idővel a folyadék védő hatása gyengül vagy végleg elvész, így már nem tudja megakadályozni a súrlódást, mely a furcsa hangokat eredményezi az autó alól. A probléma elhárításához mindenképp keressünk fel egy szerelőt, illetve az ilyen problémák megelőzhetők az autógyártók által javasolt folyadékcsere időintervallumok betartásával.
Késleltetett váltás
A késleltetett váltás akkor fordul elő, amikor késleltetés van a sebességfokozat kiválasztása és az autó mozgása között. Ezt általában az elégtelen folyadéknyomás, a kuplungcsomagok csúszása vagy a hibás nyomószivattyú is okozhatja.
Sebességváltó túlmelegedése
A sebességváltó túlmelegszik, ha a folyadékszint túl magas vagy túl alacsony, de akkor is előfordulhat, ha valami olyat vontatunk, amelynek a tömege meghaladja a sebességváltó kapacitását.
Tiptronic váltó hibák javításának ára
Bár konkrét árat nagyon nehéz mondani, mert minden egyes hiba javítása más és más összegbe kerül, de azt mondhatjuk, hogy ha magával a tiptronic váltóval van baj (azaz nem folyadékot kell cserélni), akkor nagyon mélyen zsebbe kell nyúlnunk. Nem csak a hibától, de az országban való elhelyezkedést is függ, hogy mennyiért találunk szerelőt, aki elvégzi a javítást. Ha mindenképpen írnunk kell egy összeget, akkor azt tudjuk mondani, hogy 150 ezer forint alatt szinte lehetetlen megúszni még ha bontott alkatrészről van szó akkor is.